ماکارونی و تخیل فانتزی ما 

به گمانم  اگر روزي تمامي اهالي دنيا بخواهند منوي مشتركي از انواع غذاها ارائه دهند حتما در اين ليست نامي از ماكاروني هم خواهد بودهرچند كه اصل و نسب اين غذا به ايتاليا و شايد پيش تر از اين به چين و حتي به دنياي عرب هم برسد!(تاریخچه ماکارونی)
ماكاروني غذايي محبوب براي بچه ها و البته سالمندان است.پخت آن آسان و تركيبات اش بسيار متنوع مي باشد. مي توانيد آنرا بصورت پيش غذا و يا بعنوان غذاي اصلي ميل كنيد. نكته جالب توجه در ماكاروني تنوع فرم آن است. انواع شكل هاي پيچ  و صدفي و ....را به خاطر آوريد. اين تنوع در شكل و رنگ در مزه و نحوه پخت آن بي تاثير است. در اشكال عجيب و غريب اين غذا تخيل فانتزي ما آشكار مي شود و ما مي توانيم جلوه اي از آنچه در دنياي واقع غير ممكن است را ببلعيم ما حروف الفباء ، فنر، صدفي توخالي و...را مي بلعيم و لذت مي بريم. لذت از آنچه تنها در تخيل مجاز است. شايد به همين دليل كودكان از فرم هاي فانتزي تر اين غذا بيشتر لذت مي برند. (علاوه بر آساني بلع).
لذت خوردن اين غذاي كاملا فانتزي بدون دستكاري در طعم و مزه و ساخت آن ممكن است . چيزي كه ممكن است در ساير غذاها ميسر نباشد. البته اين مساله تنها در ماكاروني صادق نيست انواع شكلات ها و اسنك ها و تنقلات با شكل هاي عجيب و غريب را مي توان افراط  ما به مصرف تخيل و فانتزي دانست.مصرف واقعيت براي همگان لذت بخش نيست. چرا كه آنقدر دستكاري و دفرمه گشته است كه تقريبا از امر واقعي تنها نشانه هايي را مي يابيم .
ماكاروني غذايي اصلي است و در واقع هم غذاي مجردها (پخت آسان و مزه خوب ) و هم غذاي خانواده هاست. در ماكاروني اجزاء و تركيبات قابل رويت است . شما مي توانيد مخلوطي از قارچ ،گوشت ، رب گوجه و ....تشخيص دهيد همچنين مي توانيد تركيبات آنرا دستكاري كنيد و با توجه به رژيم غذايي مورد نظرتان اين غذا را طبخ كنيد،در عين حال ماكاروني بودن غذايتان از دست نرود.نكته قابل توجه در اين است كه ماكاروني را نمي توان جزء غذاهاي حاضر و آماده دانست در عين حال پيچيدگي و آداب غذاهايي سنتي نظير انواع خورشت ها و ...ندارد.
وقتي به قابليت هاي يك غذا و يا يك شي نگاه مي كنيم در مي يابيم ميان محبوبيت و قابليت رابطه معناداري وجود دارد. در ميان كدام يك از كالاهاي فرهنگي و تجاري خودمان مي توانيم اين نشانه ها و قابليت ها را بيابيم؟ همگاني شدن يك شي ، غذا و يا يك رفتار همواره از  حوزه خواست ما بيرون است. در واقع تنها به مدد جعل و وضع نشانه هاي قراردادي نمي توان در طول ساليان متمادي و در فرهنگ هاي مختلف  حضور يافت. بلكه در  كالا (به مفهوم عام آن ) هم بايد ظرفيت ها ي ممكن براي محبوبيت نهفته باشد. چيزي كه در تبليغات امروز ما كمتر به چشم مي آيد و  يا اصلا به چشم نمي آيد. 


زیر نویس خاطرات من:

بابا ماکارونی نمی خورد یعنی از شکل اش بدش می اومد. اون رشته های مارپیچ سفید اونو یاد چیزی می انداخت که دلشو بهم می زد. وقتی هر از گاهی یه شب زنگ می زد که من دیر می آم خوونه اون شب عروسی ما بود چون مامان ماکارونی درست می کرد. عیش ما وقتی کامل می شد که از قضا تلویزیون اوشین  هم پخش می کرد!

بعدها بابا با شکل ماکارونی کنار اومد. اما هیچ وقت با اوشین کنار نیومد!

زیرنویس توضیحی:

چندي پيش جشنواره ماكاروني توسط شركت زرماكارون در فروشگاه هاي شهروند  برگزار شد كه اين متن و عكس ها در همان زمان تهيه شده وليكن بدليل خرابي كامپيوتر محل كار انتشار آن كمي بيات شده است.